Mat i barnehagen

God og sunn mat er viktig i hverdagen!

I Andersrød er vi opptatt av at barna får sunn, god og riktig mat.

Barna har med seg frokost selv.  Lunsj og frukt-måltid får de av barnehagen. Vi oppfordrer foreldre til å sende med en sunn frokost.

Vi prøver å servere en variert meny med forskjellige smaker, og vi opplever at når barna sitter sammen rundt bordet og prøver ut nye ting, er dette spennende og de tør ofte å smake på ting som kanskje er ukjent for dem.

Barna er ofte med og tilbereder mat, og på de store avdelingene foregår også mye av matlagingen utendørs. Vi har bålplass på uteplassen og grillhytte der vi også lager mat.

Barna får varm-mat tre ganger i uken, med en variasjon av kjøtt, fisk og vegetar.

Hver høst når vi tar inn grønnsaker fra egen kjøkkenhage, arrangerer vi høsttakkefest for alle foreldre og søsken i barnehagen. Da lages det hjemmelaget grønnsakssuppe på bålet som det blir servert ferske rundstykker til.

Barna er med og jobber i grønnsakshagen fra våronna og til vi har høstet. Ansvaret for grønnsakshagen er det primært de store barna som har, selv om de minste er gode assistenter når det gjelder.

Når vi baker i barnehagen, er barna med på alt fra måling og veien til elting og steking.

De dagene vi ikke lager varm-mat, serverer vi brød, pålegg og grønnsaker til lunsj.

Vi dekker hyggelig bord, og setter frem pålegg slik at barna selv kan velge hva de vil ha på maten. Ved bordet får barna prøvd seg på smøring og skjenking av drikke, og de hjelper og sender til hverandre. Vi gjør måltidet til en hyggelig samling for barn og voksne.

Vi baker også mye i barnehagen, barna er med på alt fra måling og veiing til elting og steking.
De dagene vi ikke lager mat, serverer vi ferskt brød og pålegg til lunsj.

Vi dekker på bordet med tente lys og setter frem pålegg slik at barna selv kan velge hva de vil ha på maten.

Ved bordet får barna prøvd seg på smøring og skjenking av drikke og de hjelper og sender til hverandre. Vi gjør måltider til en hyggelig samling for barn og voksne.

Skal du være høyt og lavt, er liten men skal bli stor må du ha riktig mat. Vårt ambisiøse mål er å skape matglede gjennom riktig og sunt kosthold. Hodet og kropp skal utvikle seg, og alle små helter må ha overskudd til lek og læring hele dagen.

Ettermiddagsmat:

Alltid grønnsaker, litt frukt sammen med knekkebrød eller brød. Noen ganger varierer vi fruktmåltidet med for eksempel å lage en deilig smoothie.

Vi bruker også frukt når vi feirer bursdager. Da velger barnet den frukten de vil ha og er med og skjærer opp denne. Frukten has i et fint stetteglass og bursdagsbarnet er med og pynter. Slik arrangerer vi en sunn og veldig hyggelig bursdag.

Vær så god!
Her kan du laste ned barnehagen Andersrøds oppskriftshefte, helt gratis!