Vedtekter og rammeplan

Vedtekter

Vår visjon: Et hjem borte.

Her skal alle føle seg velkomne, trygge og ivaretatt!
Våre verdier: Ansvarlighet, glede og kjærlig omsorg.

Dette gjelder mellom alle menneskene her,  overfor våre dyr og omgivelser og hvordan vi forvalter de rammebetingelser vi er gitt.

Barnehagen Andersrød er en privat barnehage som eies av Ellen Nordang.

Vi er en barnehage uten institusjonsfølelse. Her skal barn, foreldre og ansatte føle seg hjemme. Her leker og lærer barn gjennom aktiv deltakelse i hverdagsaktivitetere.
Barnehagen vår ligger i et fantastisk landskapsvernområde og var tidligere en gammel husmannsplass under Røed gård, som er vår nærmeste nabo.

Pedagogikken vår kaller vi derfor "husmannspedagogikk", som gjør at vi prioriterer aktiviteter der natur og hverdagsaktiviteter er i fokus. Vi har blant annet en stor hage med frukt og grønnsaker, hest, høner og minigris. Vi har stamplass i skogen, leier "Fiskehytta" på Albystranda nedenfor Galleri F-15 og vi har egen båt.

Turmulighetene er mange og varierte og vi benytter disse flittig.
Et steinkast fra barnehagen ligger en vernet skog som i april og mai er dekket med hvitveis. Her har vi bygget en naturlekeplass med gapahuk og slenghuske. Her er det også fine stier vi kan gå og løpe på.

Vi har også mange flotte strender i umiddelbar nærhet. Naboen vår, Røed Gård besøkes ofte og vi er jevnlig på Galleri F-15 på Alby. Der mottar vi kunstformidling og barna får holde på med spennende aktiviteter i et eget barneverksted.

Barnehagen har 56 plasser, som er fordelt på tre avdelinger som alle er oppkalt etter personer som har bodd på Andersrød før.
Margitstua 14 plasser for 1-2 år
Rolfen ca 25 plasser for 3-4 år
Siritunet ca 14 plasser for 5 åringene.