Turer

Vi har friluftsliv som profil og vektlegger naturopplevelser på turer og i barnehagen.
Vi er bla opptatt av vennskap, lek, læring og barns medvirkning.

Vi skal se og høre hvert enkelt barn, og ta de på alvor. Ved å se og høre hva barna er opptatt av, og hva de interesserer seg for, legger vi planene for hva vi skal gjøre på tur og på avdelingen. Slik er barna med på å påvirke hverdagen sin.
Hver uke går gruppene på tur i nærmiljøet.

Turmulighetene er mange og varierte og vi benytter disse flittig. Vi har Fiskehytta på Albystranda til disposisjon en dag i uka. Ellers er Tronvikstranda, Røed, Kasestranda, Speiderplassen, Alby og Grønliskogen mye brukt.

På Alby er vi av og til med på barnekunstformidling. Da får vi omvisning, og etterpå får vi gå ned i kjelleren og gjør ulike formingsprosjekter slik at barna kan få uttrykke det de har sett.

På Røed har vi muligheten til å se på utstillinger, se på dyrene eller besøke Vikingplassen.

I Grønliskogen har vi stamplassen vår. Her har vi hinderløype, huske og balansestokker. Barna er på en evig oppdagelsesferd når de er på stamplassen.

Et steinkast fra barnehagen ligger en vernet skog som i april og mai er dekket med hvitveis. Her har vi bygget en naturlekeplass med gapahuk og slenghuske. Her er det også fine stier vi kan ri på med hestene våre.