Grønnsakshagen

En del av husmannspedagogikken går ut på at barn og voksen samarbeider om grønnsakshagen. Fra tidlig, tidlig vår forbereder vi oss på sesongen. Vi voksne tenker på sånt som samplanting og vekselbruk, mens barna starer med å se på bilder, undersøke frø og småplanter. Vi rydder og forbereder etter vinteren. Vi sår mye inne først, og da får barna erfaringer med hvordan lys og vann påvirker de små plantene.

Våronna starer med en egen seremoni, der vi klipper snora, synger, planter ut småplanter og sår. Vi feirer at sesongen er i gang, samtidig som det er både morsomt og høytidelig og knytter barna nærmere den fine grønnsakshagen vår.

Vi har grupper med en voksen og noen barn som er ansvarlig for sine planter. Gjennom medvirknng og støttende voksne, blir barna oppmerksomme på perioder der vi må vanne luke og passe ekstra på. Det er veldig spennende å følge med på utviklingen, og ikke minst begynne å smake på ting, og lage retter der det vi høster er viktige ingredienser.

I grønnsakshagen har vi også flere busker med rips og solbær,  i tillegg til rabarbra, jordbær og bringebær. Det er veldig stas å plukke bær i en egen liten kopp, ta på, smake, lukte, dele, lage sitt eget syltetøy, skravle med gode venner og la humla suse:)