Utelek

Frydefull utforskning

Av: Synne Knutsen
Foto: Illustrasjonsbilder fra barnehagen

En liten to-treåring var ferdig med å spise frukt. Han går i fra og løper deretter så fort han kan ned mot grønnsakshagen. Jeg kommer plutselig på at vannsprederen står på i potetåkeren.

Gutten hadde allerede hatt deilig vannlek og et klesskift tidligere på dagen. Jeg var usikker på om han hadde nok skift igjen, og skyndte meg ned i potetåkeren for å se hvor han var. Vannet spredte seg utenfor potetåkerens gjerde og fristet med et bad en varm sommerdag. Jeg stopper meg selv noen meter unna og ser han står forsiktig og lurer på om vannet kommer til å treffe han der han står. Han ser meg og hviner av fryd da noen av vanndråpene treffer beinet hans. Han løper litt unna- ser på meg og vi smiler til hverandre.

Medvirkning handler også om at de voksne bør stoppe opp, avvente og ha is i magen for at barna kan få oppleve slike stunder, og gjøre seg egne erfaringer.